12 Şubat 2009 Perşembe

Kovan Yapımı

Arıcılarımızın en büyük sıkıntılarından biri de kovandır. Daha doğrusu istediği gibi bir kovan ile çalışamamaktır. Bir kovan alırsınız kilit kısmını beğenmezsiniz, bir kovan alırsınız malzemeyi beğenmezsiniz, bir kovan alırsınız giriş deliği hoşunuza gitmez vesaire vesaire uzar gider. Gönlümüzde Maye kovan ile çalışmak var ama ekonomik gücümüz yeterli gelmiyor malesef. Bu durumda ne yapacağız, dövünecek değiliz, kalktık ve sıvadık kolları kendimize kovan yapmaya karar verdik. Belki beğenip almak isteyen bile olabilir. :-)

Kovan yapımında önemli olduğuna inandığım konuları arıcı gözü ile sıralayacağım. Ben marangoz değilim, inceliklerinden pek anlamam ama yine de bildiklerimizi yazalım.

1. Öncelikle kullanacağınız malzeme kuru olacak. Bu durumda ya malzemeyi önceden alıp 1-2 yıl bekleterek kurutacaksınız veya malzeme alacağınız yerde varsa kurutma fırınlarını kullanarak malzemenin rutubetini uçuracaksınız. Ben kurutma fırınlarında malzemeyi kurutturdum.






2. Daha sonra aklınızda bulunan kovanı elinizdeki malzemenin elverdiği kadarı ve ustanızın elinden geldiği kadarı ile işleyebilirsiniz. Bana göre kovanlarda en önemli olay çıta boyları. Diğer hususlar da önemli ama hatalı çıta boyu kullanıp arılıkta birden fazla ve farklı kovan tipleri yaptığınız anda işin çivisi çıkıyor. O kovandan aldığın çıtayı diğerine koyamıyorsun. Petek takarken bile bir çerçeveye farklı ebatta petek bir diğerine farklı ebatta petek kullanman lazım. Veya aynı peteği kullansan da peteğin altıdan kesmen gerekiyor.

3.Bir diğer olay ise kovanın diğer ölçüleri. Onlarda TSE standartlarında olmalı. Bu konuda Beyazkovan internet sitesindeki ölçüleri kullandım. Tabi dip tahtası oradaki gibi değil. Veya kendime göre bazı yerlerini değiştirdim. Umarım işimizi bitirdiğimizde de kovanların bitmiş resimlerini burada yayınlayabilirim.







2 yorum:

Taşkın ÖZŞAHİN dedi ki...

selamlar
bloğu yeni farkettim
başarılar

zeusfaber dedi ki...

Tşekkür ederim iyi dilekleriniz için.