14 Mart 2010 Pazar

2010 Yılı Bahar İlk Kontrollere Başladık

Bu gün şeker götürme bahanesi ile arılarda hızlı bir kontrol imkanım oldu. Arılığımda Kafkas, Trakya, Gelibolu ve Muğla arılarından var.

Şu anki soğuklar öncesi arılarda yoğun bir yumurtlama söz konusu idi ve soğukların geleceği hava durumu sitelerinden belli idi. Bende bal stoklarında sorun olmasın diye 1 litre kadar koyu bir şuruplama yapmıştım. Aslında yavru alanının etrafına çekerde yumurtlamayı biraz azaltırlar diye umuyordum.

Kafkaslar genel anlamda pek harekeli değildi. Zaten bahar çıkışlarında yavaş yumurtladıklarını duyuyordum. (Bu yıl ilk kez çalışıyorum.) Ama kışa girme durumuna göre 1 çıta kadar nüfus kaybı vardı. Ben de çıtalarını almıştım.

Gelibolu (elimde bir tane var) arısı çok ilginçtir ki en çok yumurtayı atan arıydı. Elimde bir tane olduğundan özellikle yaşamasını istediğim bir kovan. Bu yıl çoğaltmayı düşünüyorum. Özellikle yavru alanını üşütecek diye korkarken soğuklar öncesi attığı 2 çıtadaki yavruları çıkartmış ve 5 çıtayı tam basar haldeydi. Özellikle sondaki şurupluğun altına dalak atıyordu. Bal stokları da hoşuma gitti. Taze bi bal getiriyorlar ama nereden geldiğine bakamadım.

Trakya arıları ise hiç birşeyi umursamazca yavaş yavaş gidiyorlar. Soğuk ile hiç sıkıntısı yok. (Trakya arısı dediğim buralardan elime geçenler. Bir yerde oğul yakalamışım o anadan yeni arı yapmışım falan) (Kırklareli'deki arılara da pek benzemiyorlar) Yavru alanı iki çıtanın iki yanında çok yoğun olmayacak ölçüde. Teminli gidiyorlar.

Muğla arılarında azalma 2 çıtaya yakın. 5 çıta tam sıkışık kışa soktuklarım 3 çıtaya kadar gerilemiş. Yavru üşütmesi göremedim. Bu az yavru atıldığını gösteriyor sanırım. İçerdeki mevcut yeterli gelmiş yavruyu ısıtmaya.

Genel duruma baktığımda arıların hemen hemen hepsi bir veya iki çıtanın iki tarafında karış kadar bir alanda yavruyu yeni tazeliyordu. Kapalı yavru azdı. Çoğu kovan kışa girdiği çerçeve sayısını daha fazla sarar bir halde duruyordu. Benim elemanın kontrollerine göre 6 kovan anasız kalmış. Hele bunlardan birinin 8 çıta olmasına üzüldüm doğrusu. Şimdilik Allah nazardan saklasın kış kaybı yok ama anasız kovanlar kış kaybı olarak kayda geçirildi. Sanırım anasızlığın suçu da yine bize ait. Çünkü arıların son kontrollerinde anasızlık durumu yoktu. Sonrasında biraz birleştirme falan yaparken hatalarımız oldu gibi.

Bir ilginç not daha. 7 çıtalı bir arıda yavru hiç yok. Ama ana arı kovanda. Ana arının fiziksel durumunda bir arıza gözüme çarpmadı. Ben de arıyı beklemeye aldım. Bu ayın sonuna kadar sesi çıkmaz ise ben yapacağımı bilirim.

Hiç yorum yok: